Jak zimą dbać o części do koparek Atlas?

Zaniedbywanie konserwacji maszyn budowlanych, zwłaszcza po okresie zimowym może przysporzyć nam wiele kłopotów, jak i strat finansowych. Przełom końca i początku nowego roku jest odpowiednim czasem do przyjrzenia się podzespołom naszej maszyny i sprawdzenia czy żadna z części nie wymaga naprawy lub wymiany. Jak więc powinniśmy zadbać o części do koparek marki Atlas biorąc pod uwagę zmieniające się pory roku, a wraz z nimi panujące temperatury? Okres jesienno-zimowy jest zazwyczaj bardziej wymagający dla funkcjonowania koparek, ze względu na nieustannie wahające się temperatury i mimo tego, iż w ostatnich latach śnieg i mróz nie są częstymi bywalcami w naszym kraju, takie warunki atmosferyczne jak częste deszcze, również przyczyniają się do zwiększenia poziomu uszkodzeń. Tym, na co szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę w tymże okresie jest przede wszystkim wymiana oleju, profilaktyczny przegląd układu chłodzenia oraz jego szczelności – wymiana płynu – oraz uważny przegląd stanu w jakim jest hydraulika koparki. Odpowiednia dbałość i stosowanie powyższych zabiegów powinny zminimalizować ryzyko awarii czy uszkodzenia.

Jednakże nie możemy skupiać się jedynie na systematycznym przeglądzie naszej koparki, podczas niego musimy zadbać przede wszystkim o PRAWIDŁOWĄ konserwację, z naciskiem na układ hydrauliczny – profilaktyczny przegląd jego czystości, usunięcia niepożądanych elementów w filtrze czy pamięć o wymianie oleju na zimowy przy zmianie pór roku, powinien należeć do naszych obowiązkowych czynności, jeżeli zależy nam na niezawodności maszyny. Jeżeli koparka użytkowana jest codziennie, powinniśmy również każdego dnia, po zakończeniu jej pracy przepłukać i umyć zbiornik na roztwór roboczy i pompę ciepłą i czystą wodą (optymalna ilość to 10-12 litrów), bowiem resztki roztworu lub pozostawionego brudu mogą przyczynić się do uszkodzenia ekstraktora poprzez zamarznięcie w nocy. Ważnym czynnikiem jest też, aby przy wymianie płynu chłodniczego nie uzupełniać go do właściwego stanu wodą – w okresie letnim taki ruch nie wyrządzi koparce uszkodzeń, jednak w okresie zimowym może doprowadzić do tragedii, w postaci uszkodzenia silnika koparki, gdyż płyn chłodniczy zmieszany z wodą nie ma szans w walce z mrozem, co często przekłada się na uszkodzenia silnika. Przynajmniej raz w tygodniu powinniśmy szczegółowo skontrolować części elektryczne w maszynie oraz poszczególne zbiorniki. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na potencjalne ślady zacieków czy zawilgocenia oraz na to czy wszystkie kable znajdują się na swoich miejscach. Jeżeli wszystko jest tam, gdzie powinno być i nic nie przecieka, nie mamy powodów do zmartwień.

Odpowiednie przechowywanie koparki jest równie ważne co jej regularny przegląd i serwis. Musimy zadbać o odpowiednie miejsce, gdzie maszyna nie będzie miała możliwości zostać przypadkowo uszkodzona oraz będziemy w stanie nieinwazyjnie ją wprowadzić jak i wyprowadzić, a także przeprowadzić przegląd. Jeśli koparka pracuje w okresie zimowym, pamiętajmy iż powinniśmy przechowywać ją w momentach wolnych od pracy w ocieplanym budynku/magazynie. Zwłaszcza jeśli nasza koparka posiada części, których elementy wykonane są z brązu. Jeżeli maszyna nie będzie używana podczas zimy powinniśmy raczej wyciągnąć akumulator z nieużywanej koparki, jeśli jednak będzie eksploatowana należy sprawdzić stan zużycia elektrolitu, gdyż to on jest odpowiedzialny za odpalenie maszyny i jeśli zużycie jest już krytyczne wymienić akumulator na nowy.

Warto poświęcić więcej czasu naszym maszynom właśnie pod koniec zimy, a to również ze względu na to, iż w czasie tym – z racji na zbliżający się nowy rok kalendarzowy – firmy przeceniają swoje produkty, toteż możemy zaopatrzyć się w części, które są nam potrzebne. Pamiętajmy jednak, aby zawsze były to części oryginalne, nie pochodzenia chińskiego, gdyż ich wykonanie i jakość nie pozwalają na standardowy termin ważności i czas esploatowania, w związku z czym wraz z upływem czasu, więcej wydamy na coraz to nowsze chińskie zamienniki psujące się po krótkim upływie czasu, niż kupienie oryginalnej części, której czas esploatowania utrzymuje się w okresie ściśle podanym przez producenta.